Stare civilă

Acte necesare incheierii casatoriei civile:

  • certificatele prenuptiale eliberate de medic;
  • certificatele de nastere ale viitorilor soti in original;
  • buletinele sau cartile de identitate ale viitorilor soti;
  • sentintele de divort timbrate si ramase definitive (unde este cazul);
  • certificatele de deces in original si xerocopii legalizate (unde este cazul).

ATENTIE!!!!: Actele necesare incheierii casatoriei civile se vor depune la biroul de stare civila a Primariei cu 10 zile inaintea oficierii casatoriei de către viitorii soţi.

Acte necesare pentru inregistrarea decesului:

  • certificatul medical constatator al decesului, inregistrat, semnat, parafat de medic;
  • buletinul sau cartea de identitate in original al decedatului.- certificatul de nastere si casatorie in original.al decedatului;
  • livret militar sau adeverintade recrutare a decedatului daca este cazul (la persoanele care au varsta cuprinsa intre 18 – 50 ani) in original;
  • la inregistrarea decesului se va prezenta o ruda de gradul I (sot, sotie, parinti, copii) cu buletinul sau cartea de identitate.

In caz de moarte violenta, pe langa actele mentionate mai sus declarantul va prezenta:

  • Certificatul medical constatator de deces, eliberat de Laboratorul de Medicina Legala, inregistrat, semnat, parafat de medic.
  • Dovada pentru aprobarea inregistrarii decesului eliberata de Parchet sau Politie.

In cazul in care decesul nu a fost declarat si inregistrat in termenul legal, intocmirea certificatului de deces se face numai cu aprobarea Parchetului.Termenul legal de inregistrare este 3 zile de la data incetarii din viata.

Acte necesare pentru inregistrarea nasterilor:

  • certificatul medical constatator al nasterii copilului, inregistrat, semnat, parafat de medic;
  • certificatele de nastere ale parintilor in original.si xerocopie;
  • buletinele sau cartile de identitate ale ambilor parinti in original;
  • certificatul de casatorie al parintilor daca sunt casatoriti, in original si xerocopie.

Termenul legal de inregistrare este:

  • 15 zile pt. copilul nascut viu;
  • 3 zile pt. copilul nascut mort;
  • 24 ore pt. copilul nascut viu si decedat in perioada termenului de 15 zile.

 

Legislația privind starea civilă este guvernată în principal de Legea nr. 119/1996 privind actele de stare civilă și de Codul Civil, care a suferit modificări prin Ordonanța de urgență 17/2025, completând Legea nr. 119/1996 și OUG nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români**. Aceste acte stabilesc cadrul legal pentru întocmirea, modificarea, eliberarea și conservarea actelor de stare civilă, precum și pentru dovedirea stării civile a persoanelor. 

Actele legislative cheie pentru 2025:

  • Legea nr. 119/1996: Reglementează întocmirea actelor de naștere, căsătorie și deces, precum și eliberarea certificatelor de stare civilă.
  • Codul Civil: Definește actele de stare civilă ca înscrisuri autentice, care fac dovada deplină a informațiilor conținute în ele și care nu pot fi combătute decât în condițiile prevăzute de lege.
  • Ordonanța de urgență 17/2025: Modifică și completează Legea nr. 119/1996 și OUG nr. 97/2005, aducând actualizări și precizări legislative în domeniul stării civile și al evidenței persoanelor. 

Ce fac aceste legi?

  • Definesc actele de stare civilă: Specifică ce sunt actele de naștere, căsătorie și deces și rolul lor legal.
  • Stabiliesc procedura de întocmire: Detaliază cum se întocmesc actele de stare civilă la birourile de stare civilă.
  • Reglementează dovada stării civile: Clarifică faptul că starea civilă se dovedește prin certificatele de stare civilă eliberate pe baza actelor întocmite în registrele oficiale.
  • Asigură actualizarea informațiilor: Prin Ordonanța de urgență 17/2025, legiuitorul își propune să actualizeze și să adapteze normele existente la realitățile actuale. 

Primaria Gârda de Sus © 2024. Toate drepturile rezervate